Friday, December 27, 2013

Pelancongan Sukan

Pelancongan sukan juga tidak dapat lari dari menyumbang kepada kesan negatif antaranya seperti pencemaran bunyi, air dan juga udara. Sebagai contohnya aktiviti pacuan empat roda sememangnya merupakan antara penyumbang pencemaran alam. Bunyi jentera dan enjin akan menggangu ketenangan alam dimana secara tidak langsung akan menggangu penghuni hutan akibat daripada pencemaran bunyi. Aktiviti ini juga boleh mengakibatkan pencemaran air yang serius akibat hakisan denai-denai dan anak sungai yang juga terdedah kepada pencemaran minyak kenderaan yang digunakan.Walaupun kuantitinya dalam jumlah yang kecil tetapi ianya tetap mengganggu ekologi dan keseimbangan alam yang menjadi medium utama aktiviti ini. Ganguan ekologi juga berlaku melalui aktiviti selam skuba dan snorkel diving. Contoh terbaik ialah di Taman Laut Pulau Payar, yang majoriti pengunjungnya terdiri dari rakyat mainland China dan Jepun. Walau bagaimanapun aktiviti snorkeling ini merupakan aktiviti yang paling digemari dan hanya tertumpu di Marine Park Centre hearthstone take down. Kemasukan jumlah pelancong yang besar boleh mengakibatkan kerosakan fizikal secara langsung terhadap persekitaran terumbu di samping menimbulkan masalah-masalah lain seperti pencemaran air.
bestessaycheap.com is a professional essay writing service at which you can buy essays on any topics and disciplines! All custom essays are written by professional writers!
Kesan yang sama berlaku di Pulau Langkawi dan Pulau Sipadan dimana pelancong memberikan kesan-kesan negatif terhadap hidupan marin terutamanya terumbu karang. Terumbu karang dijana oleh serangga kecil marin yang dinamakan polyps. Jika polyps terdedah kepada pencemaran dan bahan-bahan kumbahan manusia maka ianya akan mati dan penambahan terumbu karang ti dak dapat dilakukan (Hilmi dan Kathleen, 200! 1). Pembukaan hutan secara berleluasa juga berlaku kesan daripada pelancongan sukan. Sukan golf game sememangnya amat popular dikalangan orang kenamaan, ahli-ahli korporat dan sebagainya. Sebagai contohnya di United Kingdom sahaja terdapat lebih daripada 2,600 padang golf yang telah dibuka (Joy dan Paul, 1999). Walau bagaimanapun kesan pelancongan sukan...If you want to get a full essay, order it on our website: BestEssayCheap.com

If you want to get a full essay, visit our page: cheap essay

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.